Czy zdajesz sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka przed Tobą stoi, jeśli pracujesz w zespole HR? I czy pozytywnie wpływasz na jego markę wewnątrz firmy?

HR jest naturalnym nośnikiem wartości firmowych oraz kluczowym łączem pomiędzy zarządem i pracownikami. Ma ogromny wpływ na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie –  bywa ich głównym komunikatorem, a czasem też niestety blokerem. Silna pozycja działu HR świadczy o dojrzałości organizacji, a dobre zdanie o nim wśród managerów i pracowników ułatwia realizację strategii, a także wdrażanie wielkich i małych zmian. Bo silnej marce się ufa, wierzy w jej obietnice i chętniej wchodzi się z nią w interakcje.

Jednak skuteczność najlepszych zespołów HR nie bierze się znikąd. To efekt ich systematycznych działań, również z zakresu team brandingu, które wpływają na wizerunek ich marki w organizacji. Ów wizerunek to ogół skojarzeń związanych z tym, jak się zachowujemy, jak wyglądamy i z jakimi wrażeniami pozostawiamy naszych odbiorców – np. zarząd, managerów i współpracowników. Jak w praktyce zadbać o markę zespołu HR i zwiększyć skuteczność swoich działań wewnętrznych?

#1 Znajdź czas dla swojego zespołu
Zdarza się że dział HR jest tak bardzo zaangażowany w rozwiązywanie problemów wszystkich wokół, że zupełnie nie znajduje czasu na swoje sprawy, rozwój własnych ludzi, podsumowywanie działań i planowanie. A przecież jeśli nie wybierzemy własnych priorytetów, w końcu ktoś inny zrobi to za nas. Jak długo Ty i Twoi ludzie wytrzymacie pracę w takim stanie?

Jeszcze dziś otwórz swój pękający w szwach kalendarz i zarezerwuj choć godzinę w tygodniu dla siebie i swojego działu. W wyznaczonym terminie zamknij salę, wyłącz telefon i skup się na swoich ludziach, Waszych potrzebach, problemach i planach. To może być trudne, ale zaręczam Ci, że się da. Nie pozwól też na nagłą zmianę daty z jakiegoś błahego powodu i nie daj się wyciągnąć na niespodziewane spotkanie. Jeśli nie będziesz mieć szacunku do swojego czasu, Twoi przełożeni i współpracownicy tym bardziej nie będą go mieli.

#2 Spójrz na świat jak intraprzedsiębiorca
Jeśli jesteś szefem HR, to popatrz na siebie i swój zespół jak na małą firmę, która dostarcza konkretną wartość i rozwiązuje równie konkretne problemy swoich klientów wewnętrznych. Czyż nie tym jest przecież zapewnienie właściwej kadry i rozwijanie ludzi, których mamy na pokładzie?

Podstawą działania każdego (intra)przedsiębiorstwa jest strategia i jasno określona wizja działania, którą (uwaga, uwaga) się wdraża. Dlatego zdefiniuj swoją sytuację wyjściową i określ precyzyjnie cele, które stoją przed zespołem HR oraz mierniki oczekiwanego sukcesu. Zastanów się przy tej okazji, kto należy do Waszych odbiorców wewnątrz organizacji, jakich treści i jakiej formy komunikacji oczekuje i jak silny opór przejawia w kluczowych dla Was kwestiach. Im lepiej Twój dział HR będzie rozumieć sytuację innych działów, tym większa szansa, że treści, kanały i narzędzia komunikacji z nimi będą naprawdę skuteczne.

#3 Rozmawiaj więcej z zarządem i managerami
Doświadczenie mnie nauczyło, że najważniejsze i często także najpiękniejsze rzeczy dzieją się wtedy, gdy interdyscyplinarne zespoły siadają do jednego stołu. O celach i wyzwaniach, które mają na tapecie, dobrych i złych doświadczeniach, planach i obawach.  Pamiętaj, że jeżeli rozmawiasz na co dzień z zarządem i innymi działami, zwiększasz szansę, że rekrutacja i EB w niedalekiej przyszłości nie będzie tylko na Twoich barkach. Bo żeby zaangażować się we wspólne projekty ważne dla organizacji, ludzie muszą najpierw zobaczyć w tym wartość dla siebie.

A jeśli masz  trudności z przekonywaniem innych do swoich racji, a szykujesz się na spotkanie z zarządem lub managerami, zapisz odpowiedzi na 5 poniższych pytań:

  • Do jakiej konkretnie rozmowy chcesz się przygotować?
  • Kiedy, gdzie i w jakich warunkach to się wydarzy?
  • Z kim będziesz rozmawiać: kim dokładnie jest ta osoba, jakie jest jej zainteresowanie poruszanym tematem lub jak silny opór wobec niego przejawia? Zastanów się też, jakie może mieć problemy i w jakim prawdopodobnie będzie nastroju.
  • Dlaczego ta rozmowa ma być wartościowa dla Twojego rozmówcy: dlaczego powinien poświęcić uwagę akurat Tobie i jakie konkretne korzyści da mu to spotkanie? Czy możesz zdefiniować konkretne działania, do których powinna doprowadzić ta rozmowa, a które będą świadczyć o jej sukcesie?
  • Dlaczego ta rozmowa ma wartość dla Ciebie i jakie konkretne cele chcesz osiągnąć?

#4 Przyłapuj innych na tym, co robią dobrze
Zwrócenie uwagi na błędy innych i akcentowanie ich w komunikacji ze współpracownikami czasem jest konieczne, ale łatwo z tym przesadzić. Zbyt wiele mamy bowiem w Polsce firm, w których ludzi się tratuje, a nie traktuje, a o porządku w dziale świadczy szef, który nic nie mówi. Bo kiedy już mówi, to znaczy, że jest bardzo źle.

Żeby ludziom się naprawdę chciało współpracować – także z haerami – potrzebują docenienia. Bo poczucie sensu i dumy z wykonywanej pracy to jedne z tych elementów, które najbardziej napędzają do działania i dotyczą wszystkich poziomów stanowisk. I nie, nie wystarczy powiedzieć o kimś dobrze przy ocenie rocznej. Rób to śmiało i często, osobiście i na forum, indywidualnie i zespołowo. I zawsze wtedy, gdy nawet mała robota została wykonana tak jak należy.

#5 Pamiętaj o tym, że codziennie masz wpływ
Na wizerunek zespołu HR w firmie mają wpływ wszystkie działania jego pracowników. Każdy uśmiech lub zgrzyt, mail, telefon, spotkanie, a nawet brak reakcji na czyjąś prośbę lub zachowanie buduje lub niszczy pozycję, zwiększa lub zmniejsza zaufanie, pomaga lub utrudnia kolejne działania.

Dlatego odpowiedz sobie szczerze na pytanie: jak jest naprawdę? Czy do Twojego działu na pewno warto wchodzić? Czy jesteś osobą, z którą sam chciałbyś pracować? Czy chciałbyś rozmawiać z kimś takim przez telefon? Czy chciałbyś otrzymać od siebie maila lub przebywać ze sobą na spotkaniu?

Absolutnie każda reakcja zespołu HR ma wpływ na jego obraz w organizacji. Możesz sprawić, żeby to na pewno był dobry wpływ.

***
A jeśli chcesz posłuchać, co na temat HR team brandingu mówią Członkinie Kapituły HR Dream Team oraz zwyciężczynie poprzedniej edycji, obejrzyj webinar organizowany w ramach Akademii Inspiracji Pracuj.pl, w którym i ja wzięłam ostatnio udział. To była dobra rozmowa :)